De beste whey eiwitshake: de TOP 3 + tips voor je keuze

In deze blog post lees je wat de beste whey is.

Toen ik net begon met fitness had ik echt geen idee wat de beste whey was. Ik kwam zoveel merken tegen en zoveel producten dat ik niet wist waar ik moest beginnen. Uiteindelijk besloot ik om er maar een paar te kopen om te kijken wat er gebeurt.

Is dat de beste manier om whey te kopen? Nee, zeker niet.

En is dat de beste manier om de beste whey te kiezen? Nope.

Maar inmiddels zijn we 6 jaar verder en heb ik tientallen verschillende eiwitshakes geprobeerd. Ik weet tegenwoordig heel goed waar ik op moet letten, maar ik kan me nog goed herinneren hoe verward ik was in het begin.

En daarom schrijf ik dit vandaag: om je stapje voor stapje te helpen bij het maken van je keuze.

Voordat je kunt kiezen wat de beste whey shake is voor jou moet je eerst een aantal dingen snappen:

  • Waarom je whey moet nemen (en waarom niet)
  • Wat voor soorten whey eiwitten er zijn (en waarom dit belangrijk is)
  • Hoe je kunt kiezen tussen 2 eiwitshakes

Geloof me: na deze “lessen” over eiwitpoeders is kiezen een stuk makkelijker. Let’s GO!

Waarom whey proteïne gebruiken (en waarom niet)?

Je kunt whey proteïne gebruiken als aanvulling op je dagelijkse voeding om meer eiwitten binnen te krijgen en om tijd en geld te besparen.

De nadruk ligt hier op AANVULLING. De meeste mensen die spieren willen kweken krijgen dagelijks te weinig eiwitten binnen om spiergroei op de lange termijn vol te houden. Je moet met andere woorden je voeding aanpassen om spieren te blijven kweken. Er zijn twee manieren om dit te doen:

  1. Je dagelijkse inname van eiwitten verhogen door het eten van meer eieren, zalm, kwark, kip en vlees. Voordelen: de gezondste keuze en ook de meest effectieve. Nadelen: kost zeeën van tijd (koken alsof je leven ervan afhangt!) en een hoop geld.
  2. Je inname verhogen met behulp van de beste whey. Voordelen: goedkoop en snel. Nadelen: minder gezond, omdat in eiwitshakes vaak niet de vitamines en mineralen zitten die je nodig hebt voor spiergroei (naast eiwitten zelf). Deze vitamines en mineralen vind je wel terug in je dagelijkse voeding.

En dat is dus waarom je je dagelijkse voeding wilt aanvullen met whey: om het beste van beide werelden te krijgen.

Welke soorten whey eiwitten zijn er? En wat is de beste whey?

Er zijn 3 verschillende soorten whey eiwitten: whey concentraat, whey isolaat en whey hydrolisaat. De drie soorten whey verschillen van elkaar op het gebied van hoe bewerkt ze zijn, hoe snel ze in het lichaam opgenomen worden en hoe hoog het percentage proteïne is. Hieronder leg ik je meer uit.

Whey concentraat:

  • Whey concentraat is nauwelijks bewerkt eiwitpoeder, wat over het algemeen gezonder is dan bewerkt eiwitpoeder. Omdat whey concentraat minder bewerkt is dan andere soorten whey zit er wel meer vet en lactose in. Het is dus misschien niet de beste whey als je minder goed tegen lactose kunt.
  • Deze soort whey wordt redelijk snel opgenomen in je lichaam.
  • Whey concentraat bestaat voor ongeveer 70-80% uit proteïne.

Whey isolaat:

  • Whey isolaat is gefilterd en daarmee bewerkt eiwitpoeder. Het is iets minder gezond dan onbewerkt eiwitpoeder, maar het voordeel is wel dat er minder lactose in zit.
  • Deze soort whey wordt snel opgenomen in je lichaam.
  • Whey isolaat bestaat voor ongeveer 90% uit proteïne.

Whey hydrolisaat:

  • Whey hydrolisaat is gedeeltelijk voorverteerde whey en daarmee behoorlijk bewerkt.
  • Deze soort whey wordt supersnel opgenomen in je lichaam.
  • Whey hydrolisaat bestaat voor 90+% uit proteïne.

De beste whey shake bevat wat mij betreft een goede mix van alle soorten whey. Dit kan wel verschillen van persoon tot persoon, afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor lactose.

Kiezen tussen 2 whey eiwitshakes: hoe dan?!

En toen moest je zelf een whey eiwitshake kiezen uit tientallen, zo niet honderden, opties. Paniek in de tent! Bij deze een paar tips:

  1. Check of de shake bestaat uit een mix van alle soorten whey.
  2. Check dan hoeveel gram eiwitten er in één schepje zit (hoe meer, hoe beter).
  3. Kijk dan naar kunstmatige stoffen (zoetstoffen, kleurstoffen, etc.)
  4. Check de prijs én check hoeveel gram eiwitpoeder er in een pot/zak zit.
  5. Lees ook de reviews van kopers!

De beste whey shake: mijn top 3

Mocht je na de tips hierboven nog steeds twijfelen over wat de beste whey is, check dan zeker mijn top 3 whey shakes hieronder.

#1: XXL Nutrition Perfect Whey Protein

Dit is wat mij betreft de beste whey shake van dit moment!

Voordelen: alle soorten whey, 40 gram (!) proteïne per serving, lost goed op in water/melk, top van smaak, goede voedingswaarde

Nadelen: verpakt in een zak (sommige mensen hebben liever een pot)

Bekijk dit product op bol.com

#2: Optimum Nutrition – Gold Standard 100% Whey Protein

Dit is zonder twijfel de beste whey eiwitshake van Optimum Nutrition!

Voordelen: alle soorten whey, 23 gram pure proteïne per serving, smaakt lekker, geeft veel energie

Nadelen: aan de dure kant

Bekijk dit product op bol.com

#3: Stacker – Stacker 2 100% Whey

Dit is de beste whey van Stacker.

Voordelen: bevat whey concentraat en whey isolaat, 24 gram eiwitten per serving, goede kwaliteit, erg lekker met melk

Nadelen: bevat geen whey hydrolisaat

Bekijk dit product op bol.com

En dat was ‘em dan: mijn boekverslag over de beste whey haha! Ik ben benieuwd: heb je nog vragen? Wat is jouw favoriet? En van welke whey ben je absoluut geen fan? Laat een reactie achter hieronder.

Lees Meer


DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog post deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.

Dit artikel bevat affiliate links. Als je producten koopt die we aanraden kunnen we een kleine vergoeding krijgen. Hiermee houden we de blog online. Thanks!

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in

twee × vier =