Like & Deel
  • 9
    Shares

De reden dat krachttraining voor beginners zo moeilijk is: telkens weer dezelfde domme fouten maken (zonder het door te hebben!) waardoor de moed je in de schoenen zakt. Waarom zou je ook doorgaan met afzien tijdens een leg day, chest day of weet ik ’t als je toch geen resultaten ziet?

En het antwoord op die vraag is simpel: ook jij kan één van die f*cking beesten in de gym worden als je beter weet wat je wel en vooral NIET moet doen.

Daarom deel ik hier bij Hijhem vandaag een aantal veelgemaakte fouten die krachttraining voor mannen onnodig moeilijk maken.

En ik zeg je eerlijk: ik heb ze allemaal gemaakt. Écht allemaal. Ik ben niet perfect. Erachter komen dat je iets maandenlang fout hebt zitten doen is pijnlijk, maar een fout is je beste leraar met krachttraining. Een klootzak van een leraar, maar je onthoudt elke les wel!

“Een fout is je beste leraar met krachttraining. Een klootzak van een leraar, maar je onthoudt elke les wel!”

Krachttraining voor beginners: de domste fouten

  • Zomaar beginnen. Wat kom je doen in die sportschool ouwe? Afvallen? Conditie opbouwen? Spieren kweken? Het is haast té makkelijk om fitness oefeningen te kiezen die totaal niet passen bij wat je doel is. Regel minimaal een gesprek met een trainer plus een schema, want anders ben je niet bezig met krachttraining voor beginners maar met het zijn van een grote pannenkoek!

P.S. Het eerste half jaar dat ik met krachttraining bezig was had ik hier ook last van…

  • Bro science. Ga niet zomaar iets doen omdat één of andere oelewapper in de gym (inclusief je mattie) zegt dat je het moet doen. Niet met oefeningen, niet qua eten en niet met andere dingen. Alle krachttraining voor mannen die niet gebaseerd is op wetenschappelijk aangetoonde feiten is bullshit. Ga uit van wat je instructeur aangeeft… en dubbelcheck zelfs dat. Lees meer. Kijk meer.

P.S. In het begin deed ik alles wat ik hoorde van iedereen, maar ik ging pas echt stappen vooruit maken toen ik niet meer luisterde naar “de boys”.

  • Nog een reden waarom krachttraining voor beginners zo moeilijk is: het gaat om meer dan je kracht trainen alleen. Het gaat ook om goed eten en goed rusten. Ik ben zelf niet ’s werelds beste slaper en dat heb ik geweten ook: lange tijd sliep ik slecht, waardoor ik meer troep ging eten en gewoon geen vooruitgang kon boeken. Pas toen ik aan m’n gewoontes buiten de sportschool ging werken veranderde dat.
  • Dit moet wel één van de meest basic krachttraining tips ooit zijn, maar toch: durf te vragen. Check met een trainer of je een beweging wel goed (genoeg) maakt. Ik zie te veel gasten die maandenlang dezelfde oefening verkeerd doen. Ga je dan naar de gym voor gains of om cool te doen?
Krachttraining voor beginners is niet cool als het niet effectief is!

Krachttraining voor beginners: best domme fouten

Nu we de superdomme fouten bij krachttraining voor beginners achter de rug hebben is het tijd om het over acties te hebben die niet echt handig zijn.

Dit zijn van die dingen die je misschien doet onder het motto “waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?”

  • Te lang hetzelfde schema voor krachttraining gebruiken. Spieren die iets gewend zijn groeien niet. Als spieren opbouwen je doel is dan is afwisseling je beste vriend: verander elke 6-8 weken van schema, wissel halterstangen af met dumbbells, wissel veel sets met weinig reps af met weinig sets met veel reps… en zo kan ik nog wel even doorgaan.
  • Te veel pushen. Elke training meer volume wegtikken met je spieren (“progressive overload”) betekent bij krachttraining voor mannen 9 van de 10 keer gewoon het gewicht verhogen elke training, maar die grap kun je niet oneindig lang blijven herhalen. Sterker nog: veel mensen kiezen dan al snel te zware gewichten en gaan hun krachttraining oefeningen verkeerd doen waardoor ze geen effect meer hebben.

Kleine tip: het gaat niet om het gewicht per set maar om het totale gewicht per oefening, dus met een lager gewicht maar meer herhalingen kom je er ook.

  • Tegen je natuur ingaan. Sommige mensen trainen het beste ’s ochtends, anderen juist ’s avonds en weer anderen kicken ass in de middag. Test het voor jezelf, want het kan een groot verschil maken op de lange termijn!

Tot zover het lijstje met fouten die ik vaak gemaakt zie worden bij krachttraining voor beginners.

Welke fouten heb jij allemaal gemaakt? Reageer hieronder.

DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog post deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.


Like & Deel
  • 9
    Shares
Ik ben Michael van Leeuwen. Ik ben één van de twee Hijhem oprichters, 30 jaar oud en woon in Amsterdam. Ik leef op films, food, fashion, fitness en een aantal andere f’s die ik hier nu niet zal opnoemen hehe.

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in