Als je als man te zwaar bent gaat het overtollige vet vaak in het buikje zitten (de beroemde en beruchte bierbuik), maar hoe kom je van die shit af? Is een mannendieet dé oplossing? En de vraag voor één miljoen: hoe blijf je slank als je eenmaal afgevallen bent?

Mijn antwoord: het ideale mannendieet helpt je met afvallen én slank blijven, maar zo’n “dieet” ziet er HEEL anders uit dan het stereotype beeld wat veel mensen van diëten hebben.

In deze blog post leg ik met behulp van het alfabet uit hoe je als doorsnee man je gewichtsdoel kunt behalen met een dieet voor mannen.

Laten we beginnen!

Het ideale mannendieet van A t/m H

Alles staat of valt met het doel van je mannendieet. Door een heel concreet doel te bepalen maak je je resultaten beter meetbaar en, nog belangrijker, weet je waar je het voor doet. Stel je gewichtsdoel als volgt op: “Op … (datum) wil ik … kilo wegen.”

Begin jezelf niet af te branden bij de eerste de beste tegenslag. Een doel behalen gaat met ups en downs en uiteindelijk gaat het allemaal om wie z’n doel haalt en niet om hoe lang het geduurd heeft!

Camera’s: gebruik ze! Maak foto’s van jezelf voordat je begint en maak erna om de 2-4 weken nieuwe foto’s. Als je dit een aantal maanden blijft doen zul je bewijs zien en hebben dat je dieet werkt. Super motiverend natuurlijk!

De gemiddelde man tankt dagelijks heel wat calorieën in de vorm van de cola’s, biertjes en vruchtensappen van deze wereld. Letten op wat je drinkt scheelt op de lange termijn heel wat lege calorieën. Check vaker labels en kijk hoeveel suiker ergens in zit en laat wat vaker een glaasje staan.

Een dieet voor mannen volgen en hiermee je gewichtsdoel bereiken gaat voor 80% over oude, slechte gewoontes vervangen door nieuwe, goede gewoontes en maar voor 20% over minder eten. Waarom? Omdat je wel minder kunt gaan eten, maar wat heeft het voor nut als dat kleine(re) beetje wat je eet kapsalon, patat of frikandel heet? En daarnaast: als je beter eten maar even vol kunt houden en na een paar weken weer terugvalt in oude, nasty gewoontes… wat hou je er dan onder aan de streep aan over? Verbeter daarom je gewoontes en de rest volgt vanzelf.

Fuck proberen om je gedragspatronen, je levensstijl, in 30 dagen te veranderen zoals 9 van de 10 diëten je bevelen te doen, want dat is gewoon NIET te doen. Één gewoonte veranderen kost je gemiddeld een maand, dus “even” je hele leven overhoop gooien en anders eten, drinken en bewegen en goede resultaten verwachten is niet realistisch. Reality check: afvallen is niet een sprint, maar een marathon.

“Afvallen is niet een sprint, maar een marathon.”

Ga vaker naar buiten. Bewegen kun je ook buiten de gym doen: zwemmen, voetballen, fietsen en wandelen zijn allemaal goed voor je, dus wees actiever gap.

H2O: drink meer water. Water spoelt gifstoffen uit je lichaam wat een verkoudheid of griep kan voorkomen. Ook niet onbelangrijk: er zitten 0 calorieën in.

Een dieet voor mannen: I t/m P

Iedereen weet dat stress niet goed voor je is, maar er zijn niet veel mensen die weten dat stress echt killing is als je wilt afvallen. Stress onderdrukt namelijk het hormoon wat je een vol gevoel geeft tijdens het eten, zorgt ervoor dat je lichaam langer vet vasthoudt en meer. Kortom: relax… neem een chill pill ouwe.

Pas op: stress is niet goed voor een mannendieet

Je kunt een mannendieet volgen makkelijker maken voor jezelf met een simpele truc: waar je ook bent, eet altijd eerst vlees/vis/kip en groenten en erna pas dingen als deegwaren, pasta, rijst, etc. Met name van vlees, vis en kip eten zit je namelijk snel vol en op die manier voorkom je dat je te veel eet.

Koolhydraten zijn dikmakers, dus focus niet op minder vet eten of minder vlees eten maar op het minder eten van pasta, rijst en aardappel. Afvallen met eiwitshakes is dus zo’n gek idee nog niet.

Leer van de ervaringen van anderen. Lees de blogs van personal trainers, check de video’s van mensen die bezig zijn met gewicht kwijtraken, etc.

Meet elke 1-2 weken je vetpercentage op. Ga bij zo’n meetmoment ook op de weegschaal staan en noteer de resultaten. Naar verloop van tijd zul je dan het effect van je mannendieet zien.

Nooit opgeven, want hoe kun je verliezen als je nooit opgeeft? Het zal een kwestie van tijd zijn als je door blijft zetten!

Onthou dat doelen makkelijker te behalen zijn als er een beloning bij komt kijken. Voorbeeld: ben je een kilo afgevallen? Trakteer jezelf op een avondje bioscoop.

Pak je rust en slaap voldoende, want een slaaptekort zorgt ervoor dat je én meer honger hebt én minder snel vol zal zitten als je eet. Deze combinatie is natuurlijk kut met peren als je met een mannendieet bezig bent.

Q t/m Z

Quinoa is een goede rijst vervanger en nog gezonder ook. Kijk ook eens naar andere superfoods en de mogelijke gezondheidsvoordelen die ze met zich meebrengen.

Rij vaker langs de sportschool… en ga naar binnen man! Al is het in het begin maar een half uurtje in de week: GA. Even bewegen is namelijk altijd beter dan op je reet blijven zitten. Sporten verbrand calorieën, geeft je energie, reguleert je emoties en helpt je beter te slapen. Dus pak die halterstangen of dumbells erbij en doe je ding!

Samen een mannendieet volgen is altijd makkelijker dan het in je eentje doen: je legt verantwoordelijkheid af aan elkaar, kunt elkaar ondersteunen op moeilijke momenten en meer. Probeer daarom gewicht te verliezen met een maatje.

Tip: parkeer de auto eens wat verder weg van de supermarkt of de winkel. Nog beter: pak wat vaker de fiets of het Openbaar Vervoer, want op die manier beweeg je een stuk meer dan wanneer je je auto overal pal naast parkeert.

Uitzonderingen maken voor jezelf moet kunnen. Af en toe een “cheat day” hebben maakt de kans van slagen van afvallen op de lange termijn veel groter.

Vertel de rest van de wereld wat je van plan bent. Op die manier moet je namelijk verantwoordelijkheid afleggen aan vrienden, kennissen en familie over hoe het met je dieet gaat. Dit maakt opgeven een stuk lastiger en het werkt daarnaast motiverend.

Wees slimmer met junk food: als je te moe bent om te koken, kies dan niet voor KFC of de McDonalds maar voor Thuisbezorgd. Beter gezegd: bestel sushi, gourmet hamburgers of Chinees. Dit zijn gezondere opties dan gefrituurde bagger.

Sushi past goed bij een mannendieet

XL porties van wat dan ook kun je beter vermijden. Het is beter om meerdere kleine maaltijden te eten gedurende de dag dan dat je het ontbijt overslaat, constant zit te snacken en je jezelf volpropt met het avondeten. Door vaker kleinere porties te eten i.p.v. een paar grote maaltijden per dag geef je je mannendieet een betere kans van slagen.

Yo! Kijk regelmatig in de spiegel en vraag jezelf eens af of de mensen in je omgeving je helpen met je dieet of dat ze de boel verpesten. Negatieve mensen die vinden dat je je aanstelt of die je doel niet serieus nemen kun je beter wat minder zien en spreken voorlopig, terwijl je de positieve mensen juist wilt opzoeken.

Zeg vaker “NEE”. Ben je op een verjaardag en vraagt iemand of je nog een biertje wil? “Nee hoor, doe maar water”. Is er weer eens iemand jarig op ’t werk en krijg je een stuk taart aangeboden? Skip die shit, want je eet de volgende keer wel mee. Echte mannen hebben de ballen om “NEE” te zeggen en geven niet toe aan groepsdruk!

Tot zover de ABC’s van het ideale mannendieet. Ik hoop dat je de creatieve uitleg van dit onderwerp vet vond! Zo ja, Like & deel dan deze blog post, laat hieronder een comment achter en volg ons op Facebook en Twitter.

DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog post deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in