Pas op voor deze BULLSH*T fitness tips voor mannen

0
227
Pas op voor deze foute fitness tips voor mannen

Soms leer je het meest van horen en zien hoe je iets NIET moet doen en dit geldt ook voor fitness tips voor mannen.

Laat me uitleggen wat ik bedoel: vaak geeft een (tuig)vlogger, blogger of zelfs auteur tips op basis van zijn of haar persoonlijke situatie. Ik geef gelijk toe dat ik dat ook doe, maar er is één groot verschil tussen mij en zij: ik onthou dat ik al een aantal jaartjes bezig ben met fit worden, maar jij misschien niet. Ik ken de uitzonderingen op de regels en de subtiele shit achter elke tip, maar jij misschien niet.

En dat is nou precies het probleem met de meeste fitness tips voor mannen: het zijn halve waarheden… of gewoon een hoop bullshit!

Gevolg: veel fitness tips voor beginners helpen je op weg, maar helpen je niet met het behalen van je einddoel. Een einddoel zoals zo slank als een den worden of zo gespierd zijn als Arnold Schwarzenegger op z’n hoogtepunt. Ik zeg: tijd om hier een stokje (halterstang?) voor te steken door een aantal fitness mythes te ontkrachten.

Bullshit fitness tips voor mannen #1: “doe 12 reps (herhalingen) tijdens elke set”

Waarom is dit bullshit?

  1. Hoeveel reps (herhalingen) je tijdens een set moet doen ligt aan je trainingsdoel:
    • Wil je sterker worden? Doe dan krachttraining: 1-5 herhalingen met een zwaar gewicht is het beste.
    • Wil je spieren kweken? Doe dan 5-12 herhalingen met een middelzwaar gewicht voor meer spiermassa.
    • Wil je een beter uithoudingsvermogen qua spierkracht? Dan is 12-20 herhalingen doen met een licht(er) gewicht het beste.
  2. Veel tips voor gewichtheffen “vergeten” ook te vermelden dat hoe je een herhaling doet een verschil kan maken:
    • Een juiste beweging maken (een goede vorm tijdens de oefening aanhouden), heeft veel meer effect dan niet weten wat je doet en maar wat aankloten als je bijv. een squat doet.
    • Een beweging volledig maken zorgt voor meer spanning op de spieren en daardoor betere resultaten. Daarom wil je bijv. bij het bankdrukken de halterstang of dumbells zo ver mogelijk laten zakken zonder je borst aan te raken en bij het van je af duwen je ellebogen op een natuurlijke manier zoveel mogelijk strekken.
    • Hoe snel je een herhaling doet is ook belangrijk: zo snel mogelijk door een set heen raggen heeft geen zin. Neem de tijd, laat een gewicht gecontroleerd zakken en hef een gewicht ook gecontroleerd. Dit zorgt voor een betere aanspanning van de spieren en dus betere resultaten.

Bullshit fitness tips voor mannen #2: “neem binnen X minuten na training een shake”

Goede fitness tips voor mannen en shakes gaan vaak niet samenWaarom is dit bullshit? Omdat het een halve waarheid is.

Één van de fitness voeding tips die ik het meest hoor is dat je binnen 30-45 minuten na je training je post-workout shake met koolhydraten en/of proteïne moet nemen. Ondertussen maakt het geen reet uit of je je shake binnen 10 minuten of binnen 1-2 uur neemt en zijn andere dingen veel belangrijker:

  • Zorg ervoor dat je na je training 8 uur slaap pakt. Pak die rust. Dát is belangrijk!
  • Zorg ervoor dat je de dag na je training (je “rustdag”) genoeg proteïne, vet en vitaminen binnenkrijgt. Dát is belangrijk!
  • De gemiddelde man krijgt dagelijks teveel koolhydraten binnen en te weinig proteïne, vet of allebei. Nadenken over wat er in die shake die je na je workout neemt zit, dát is belangrijk!

Bullshit fitness tips voor mannen #3: “doe 3-4 sets voor een goed resultaat”

Waarom is dit bullshit?

  1. Over wat voor soort setjes hebben we het eigenlijk? Dropsets? Supersets? Compound sets? Hoeveel sets je het beste kunt doen hangt o.a. af van wat voor soort set je gaat doen.
  2. Nog belangrijker: goede resultaten behalen gaat überhaupt niet om hoeveel sets je van één oefening doet, maar om de hoeveelheid gewicht die je in totaal heft tijdens het doen van de oefening. Voorbeeld:
    • 3 setjes van 12 herhalingen met 20 kg = 720 kg
    • 4 setjes van 12 herhalingen met 20 kg = 960 kg
    • 5 setjes van 5 herhalingen met 40 kg = 1000 kg
    • Strikvraag: hoeveel setjes kun je het beste doen in dit geval? Laat je antwoord achter in de comments!

Bovenstaande 3 tips zijn helaas slechts enkele van vele bullshit fitness tips voor mannen die in sportscholen en op websites rondzwerven. Het is een onmogelijke missie om alle onzin te ontkrachten, maar hopelijk laat je je na deze blog post voortaan een stuk minder wijsmaken!

Mocht je het nog niet hebben gedaan: Like & deel deze blog post, laat hieronder een comment achter en volg ons op Facebook en Twitter.

DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog post deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in