Wat voor soorten eiwitshakes zijn er? En welke past bij jou?

Er zijn verschillende soorten eiwitshakes en hier lees je er alles over.

Naar mijn mening zijn er 4 soorten eiwitshakes, elk met andere eigenschappen, voordelen en nadelen: de whey eiwitshake, de caseïne eiwitshake, de gemixte eiwitshake en de plantaardige eiwitshake.

Hieronder vertel ik je meer over elke soort eiwitshake en waar je op moet letten bij het kopen van eiwitten. Let’s go!

1. De whey eiwitshake

De whey eiwitshake is een proteïne shake die wordt gemaakt van dierlijke eiwitten (koeienmelk). De eiwitten in melk bestaan voor ongeveer 20% uit whey. Dit goedje wordt met een bepaald proces gescheiden van de melk, gefilterd, opgewarmd en gedroogd. Het resultaat van dit proces is een poeder met een veel hoger percentage proteïne dan je terug kunt vinden in alledaagse producten als melk, kwark, kip en eieren.

Tips:

  • Er zijn verschillende soorten whey eiwitpoeders, namelijk concentraat, isolaat en hydrolisaat. De ene soort is meer gefilterd en bevat procentueel meer proteïne dan de andere. Probeer ze allemaal eens uit en let goed op waar je lichaam beter op reageert.
  • Niet elke whey shake is hetzelfde: de ene bevat meer eiwitten (grammen) per schepje, de andere bevat allerlei toevoegingen (koolhydraten bijvoorbeeld), etc. Kijk goed naar de voedingswaarde van een eiwitshake voordat je ‘em koopt!

2. De caseïne eiwitshake

De caseïne eiwitshake is een proteïne shake die wordt gemaakt van dierlijke eiwitten (koeienmelk), net als een whey shake. Caseïne is de primaire soort eiwit waaruit melk bestaat (80%). Terwijl whey eiwitten snel worden opgenomen in het lichaam (20 minuten), worden caseïne eiwitten juist langzaam verteerd (3-4 uur).

Ik zie en hoor overigens veel discussies over wat de beste eiwitshake is, een whey shake of een caseïne shake. Wat mij betreft is het niet een keuze maar een combinatie: whey wordt snel verteerd en is dus perfect voor voor, tijdens of na een training en caseïne wordt langzaam verteerd en is dus perfect voor als je gaat slapen of vasten. Simpel gezegd: niemand verbiedt je om meerdere soorten eiwitshakes tegelijk te gebruiken.

3. De gemixte eiwitshake

De gemixte eiwitshake is een proteïne shake die een combinatie bevat van twee dierlijke eiwitten, namelijk whey en caseïne. Beide soorten eiwitten worden gemaakt van koeienmelk. Ook over de gemixte eiwitshake is wat discussie ontstaan, omdat whey en caseïne met verschillende snelheden door het lichaam worden opgenomen en dit zou elkaar tegen kunnen werken. Studies hebben echter aangetoond dat dit onzin is, omdat het vooral draait om dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt en niet om wat voor soort eiwitten het zijn.

4. De plantaardige eiwitshake

De plantaardige eiwitshake is, niet geheel verrassend, een proteïne shake die wordt gemaakt van plantaardige eiwitten. De gemiddelde plantaardige eiwitten shake wordt gemaakt van eiwitten uit erwten of rijst, maar soja, hennep en zelfs pompoen komen ook voor. Sommige mensen kunnen niet goed of zelfs niet tegen lactose en voor die mensen zijn op planten gebaseerde shakes ideaal. Ook voor vegans zijn plantaardige eiwitshakes een uitkomst.

Iets waar je wel op moet letten is dat proteïne uit planten een gebrekkige hoeveelheid aan bepaalde aminozuren kan bevatten. Aminozuren helpen je lichaam bij het aanmaken van nieuw spierweefsel en dus wil je ervoor zorgen dat je een compleet aminozuurprofiel binnenkrijgt als je je spiermassa wilt verhogen. Dit kun je doen met variatie: combineer bijvoorbeeld eiwitten uit bruine rijst en erwten.

Uiteindelijk is het kiezen van de beste eiwitshake voor jezelf een kwestie van proberen: wat smaakt beter? Waar reageert je lichaam beter op? Mijn antwoorden op deze vragen zijn misschien anders dan die van jou, dus je moet je eigen conclusies trekken.

Heb je nog vragen over de verschillende soorten eiwitshakes? Stel ze dan gerust hieronder, want ik help je graag!


DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.

Michael is sinds 2014 bezig met fitness, voeding en fashion. Zijn tips & tricks voor afvallen en spiergroei vind je terug bij o.a. My Protein, Krachttraining.net, Gymjunkies, The Hike en Goed Eten Gezond Leven. Michael’s reviews en advies qua mode zijn ook bij meerdere websites en bladen terug te vinden.

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in

5 × 4 =