Maak thuis sporten makkelijker voor jezelf door deze veelgemaakte fouten te voorkomen.
Like & Deel
  • 9
    Shares

De meeste mensen kennen de voordelen van thuis sporten: geld besparen op de sportschool, niet meer hoeven wachten omdat een apparaat bezet is, etc. Maar…

Ken jij de nadelen al? De valkuilen? En weet je wat je moet doen om deze te omzeilen en meer uit je training thuis te halen dan ooit?

Daar gaat deze blog over: jou helpen sporten thuis als een damn pro.

Thuis sporten valkuil #1: de voorkeursbehandeling

Ik hou écht van m’n borst en armen trainen thuis. Ik bedoel, welke man wil nou niet een borstkas zoals die van Thor of de Hulk?

Thuis sporten als de Hulk en Thor: wie wil dat nou niet?

Dit soort voorkeuren zijn alleen een probleem bij het thuis sporten en niet een voordeel, want wat doe je als je voor het eerst thuis sport? Juist: je koopt alleen de spullen die je nodig hebt voor je favoriete oefeningen die je thuis kunt doen.

En wat doe je als je eigenlijk geen puf hebt om thuis te trainen, maar toch IETS wilt doen? Juist: alleen de leukste oefeningen.

Hey, ik was ook zo toen ik net begon met thuis sporten:

Lekker een paar keer in de week m’n borstspieren trainen thuis, armen beetje meepakken, paar rugoefeningen doen en f*ck de rest. En dan?

En dan ben je op een groepsreis door Azië en trekken je iele beentjes het niet meer na één berg op dag één… met nog 6 dagen te gaan. Op dag 4 dachten ik en m’n bagger conditie dat we in de hel gearriveerd waren. Echt hoor.

Zorg er daarom voor dat als je gaat sporten thuis dat je een complete workout doet: cardio, borstspieren, benen, buikspieren, rug, armen, etc. Zo voorkom je blessures (en nare groepsreizen) en groeien je spieren sneller en beter. Met alleen een hometrainer kom je er niet.

Valkuil #2: de oefening verkeerd doen

Thuis sporten doe je alleen:

  • JIJ bepaalt je doel en de beste manier om er te komen
  • JIJ kiest de oefeningen om thuis te doen
  • JIJ kiest de gewichten, het aantal sets en het aantal herhalingen om te doen
  • JIJ koopt de fitnessmaterialen en fitnessapparaten die je nodig denkt te hebben
  • JIJ neemt je trainingen serieus (of niet)

Alles hangt met andere woorden van jou af. No pressure!

De realiteit van het trainen thuis is dat je niet weet wat je niet weet. Doe je dus een oefening verkeerd dan zul je het nooit weten als je niet actief op zoek gaat naar fouten die je misschien maakt.

En waar je waarschijnlijk nog wegkomt met een paar keer je buik verkeerd trainen kan het bij de andere spiergroepen heel snel verkeerd gaan. Door je rug gaan is bijvoorbeeld geen pretje, maar een hernia is echt killing.

Begrijp me niet verkeerd: sporten thuis is echt heel chill en je haalt er zoveel voldoening uit, maar je moet je wel voorbereiden. Je moet leren hoe je dingen het beste kunt doen.

Dus: Google je oefeningen. Check YouTube. Lees van alles over thuis trainen hier bij Hijhem en blijf lezen over fitness.

Doe dit en je kunt straks met een gerust hart je rug trainen thuis, je schouders, je benen en ga zo maar door!

Thuis sporten valkuil #3: de verkeerde oefening doen

Zoals ik net al zei: alles hangt van jou af als je thuis sport en dat betekent niet alleen dat je zelf ervoor moet zorgen dat je oefeningen goed doet, maar ook dat je goede oefeningen moet kiezen.

In het beste geval kies je namelijk oefeningen die de spieren die je wilt trainen niet helemaal goed of niet volledig activeren, maar in het slechtste geval?

In het slechtste geval kies je achterhaalde oefeningen die je op een onnatuurlijke manier laten bewegen, zoals vaak gebeurd bij mensen die beginnen met hun buik trainen.

Pardon?

Ja, gek genoeg komt dit het meeste voor bij mensen die een sixpack willen en daarom aan de slag gaan met bewegingen zoals de crunch en de sit-up. Beide zijn achterhaald namelijk.

Overigens is het ook weer niet zo heel gek dat de meeste fouten gemaakt worden bij het trainen van de buik, want de buikspieren trainen thuis is één van de populairste onderwerpen die aan bod komen als het over thuis fitnessen gaat.

Kortom: kies je oefeningen bewust.

Thuis sporten valkuil #4: niet genoeg ruimte hebben

Niks is lulliger dan beginnen met thuis sporten en tijdens het squatten erachter komen dat je kamer helemaal niet groot genoeg is voor die halterstang van 1 meter 80…

En dat is precies waarom je als het effe kan een aparte kamer (of de zolder) moet gebruiken voor je workouts: ruimtegebrek. Al je glazen, vazen, ramen, schilderijen én huisgenoten zullen je dankbaar zijn!

Dat klinkt misschien wat overdreven, maar het zal je verbazen hoe weinig ruimtelijk inzicht je hebt bij het trainen van je benen. Beter gezegd: niemand draagt de godganse dag een halterstang op zijn of haar schouders waardoor met name de squat niet altijd even lief is voor je huis.

Maar goed, of we het nou hebben over je benen trainen thuis, je rug, je borst of wat anders: maak ruimte! Voorkom ongelukjes.

En tot slot: thuis sporten is FUN, ondanks de valkuilen. Het is een leuke uitdaging, zowel fysiek als mentaal. En het is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je zelfvertrouwen. Ik kan het iedereen aanraden!

DISCLAIMER: Ik ben geen medische professional, personal trainer of diëtist. In deze blog post deel ik m’n mening over een bepaald onderwerp op basis van mijn persoonlijke ervaringen. Raadpleeg altijd eerst een arts voor je tips omtrent je gezondheid volgt.


Like & Deel
  • 9
    Shares
Max Heuvels is een man met vele passies die hij graag deelt met de wereld. Denk dan aan krachttraining, vage sh*t kijken op Netflix, reizen en raggen op z'n Xbox.

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in

1 × 3 =