Daar sta je dan met je bek vol tanden als man in de Appie Heijn: ik wil gezonder eten, dus quinoa koken! Maar hoe dan? De verpakking helpt je natuurlijk een heel eind op weg, maar uh… wat is lekker bij de quinoa eigenlijk?

Na een heel aantal experimenten in de keuken (zowel geslaagde als epic fails) kan ik je het anwoord geven. Maak je geen zorgen trouwens: hoewel ik geen keukenprins(es) ben, zijn er geen keukens in vlammen op gegaan tijdens het maken van deze blog post.

Waarom is quinoa gezond?

Mocht je je afvragen waarom je überhaupt moet beginnen met quinoa koken, dan bij deze wat coole feitjes die aantonen dat quinoa gezond is:

  • Het bevat meer voedingsvezels dan de meeste graansoorten (goed voor afvallen, spijsvertering, cholesterol, etc.)
  • Het bevat meer en betere proteïne vergeleken met ander op planten gebaseerd voedsel.
  • Het bevordert je stofwisseling: quinoa eten i.p.v. bijvoorbeeld pasta verlaagt de bloedsuikerspiegel en de hoeveelheid insuline in je systeem.

Simpel gezegd: quinoa is met recht een superfood te noemen en past goed in een dieet voor mannen.

Vaker quinoa koken is gezond! Hier zie je quinoa zaden

Overtuigd? Lees dan nu hieronder stap voor stap hoe je quinoa koken het beste kunt aanpakken. Liever snel navigeren naar een specifieke stap? Dat kan ook:

Stap 1: Voor je begint met quinoa koken, eerst even afspoelen

Quinoa zaden bevatten van nature een coating (laagje) saponine, ook wel bekend als zeepstof. O.a. de quinoa plant maakt saponine waarschijnlijk aan als bescherming tegen insecten, schimmels en bacteriën.

Ik hoor je bijna denken: “Who cares? Wat heeft dit met quinoa koken te maken?”

Antwoord: saponine kan een bittere, zeepachtige nasmaak veroorzaken en dit is dan ook de reden dat veel mensen vóór het koken van quinoa de zaadjes afspoelen… want als je zeep wil vreten neem je wel een likje shampoo, toch?

En nu een wat subtieler antwoord:

  • Door quinoa af te spoelen krijgt het een mildere smaak en zachtere structuur die 9 van de 10 mensen wel op prijs zullen stellen.
  • Voor een wat meer “acquired taste” kun je het quinoa wassen achterwege laten, waardoor het een stevigere structuur krijgt en een nootachtige smaak. Het smaakt voor mij totaal niet alsof ik Dreft zit te kanen, maar goed, smaken verschillen he!

Stap 2: Quinoa bereiden doe je zo!

De kooktijd van quinoa hangt af van in welke vorm je het klaarmaakt: quinoa zaden, quinoa meel, quinoa pap, etc. Omdat ik simpele en snelle stappen heb beloofd hou ik het vandaag even bij de zaden, maar binnenkort ga ik ook aan de slag met de meel en pap varianten. Woohoo!

Hou er naast de vorm/afmetingen bij het quinoa bereiden ook rekening mee dat verschillende soorten quinoa (kleuren) anders smaken en dat de smaak ook kan afhangen van of je de boel afspoelt of niet (zoals bij stap 1 uitgelegd).

Laten we eerst eens stilstaan bij het hoe en wat van quinoa koken, dan bij de verschillende soorten/kleuren en als kers op de taart deel ik tenslotte nog wat variatietips met je.

Quinoa koken: stap voor stap instructies

    Quinoa zaden:

  1. Spoel de zaden voor het koken goed af.
  2. Voeg 1 kopje quinoa per persoon toe aan een middelgrote kookpan.
  3. Gebruik per kopje quinoa 2 kopjes water.
  4. Doe het deksel op de pan en breng het geheel aan de kook.
  5. Haal het deksel van de pan af als het water kookt.
  6. Laat de zaden 12-15 minuten op gematigd vuur koken.
  7. Quinoa neemt veel water op, dus giet het goed af.
  8. Laat het na het afgieten 15 minuten rusten met het deksel op de pan.
  9. Beginnersfout: als je quinoa niet laat rusten kan het klonterig en/of waterig zijn. Bah!
  10. Roer na het rusten het geheel om met een vork en klaar ben je.
  11. Eet smakelijk!

Quinoa bereiden doe je zo

    Voorgekookte quinoa:

  • Voorgekookte quinoa koken betekent dezelfde stappen volgen als bij zaden, maar met een kortere kooktijd en rusttijd.
  • Aangepaste kooktijd: meestal 2-3 minuten.
  • Aangepaste rusttijd: meestal 5-7 minuten met het deksel op de pan.

Zoals je ziet is quinoa klaarmaken echt geen rocket science. De meeste mensen komen alleen niet verder dan waterige drab omdat ze het spul A) niet goed afgieten en/of B) ze vergeten om de quinoa te laten rusten.

Ondertussen ligt het dan aan de quinoa en is het niet lekker, weet je wel? Gewoon meer geduld hebben ouwe en de boel wat rusttijd geven.

Over quinoa soorten en hoe ze smaken

  • Witte quinoa: heeft de zachtste structuur van alle soorten en is ook de luchtigste. Dit is de meest voorkomende soort die je tegenwoordig bij vele supermarkten in de schappen zult vinden. Witte quinoa is eigenlijk meer gebroken wit, gelig van kleur en wordt daarom ook wel gele quinoa genoemd.
  • Rode quinoa: deze kleur quinoa koken geeft je een rijkere smaak met noot accenten, maar is wel wat taaier. Rode quinoa wordt vaak voor salades gebruikt omdat het beter z’n vorm behoudt tijdens het koken.
  • Zwarte quinoa: zwarte quinoa is iets zoeter dan de witte en heeft een krokantere smaak met aardse tonen. Denk dan aan een “Moeder Natuur” smaak (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Oftewel: quinoa klaarmaken is niet alleen een kwestie van alle shizzle in een pan donderen en na X aantal minuten is het klaar (zoals vaak met rijst en pasta gebeurd), maar ook een kwestie van bepalen welke smaak je naar op zoek bent.

Probeer het soort quinoa (het kleurtje) dat je maakt te matchen met het gerecht. Zo past rode of zwarte quinoa waarschijnlijk beter bij een hartige quiche dan de witte variant.

3 variatietips voor bij het quinoa bereiden

  1. Quinoa roosteren for the win! Door het te roosteren voor 5-8 minuten voor je het kookt verrijk je de smaak enorm. Vergelijk het maar met geroosterd sesamzaad: super lekker. Zorg er wel voor dat je quinoa roostert zonder olie, zout of water. Dit brengt de smaak beter tot zijn recht, maar je moet er wel wat vaker door roeren zodat het spul niet gaat aanbranden.
  2. Gebruik het eens als vervanging van pasta, rijst of couscous. Quinoa lasagne vind ik bijvoorbeeld geniaal, maar ik ben ook zeer te spreken over de quinoa versie van de meeste couscous gerechten.
  3. Eet het als lunch. Ik ben zelf geen groot fan van salades (de meeste zijn te luchtig en vullen gewoon niet), maar een quinoa salade als lunch is hartig genoeg voor mij en elke andere gemiddelde man om te eten. Dit komt denk ik door alle vezels en proteïne die in dit superfood zitten.

Quinoa koken om een salade mee te maken: een aanrader!

Stap 3: Na het quinoa koken de boel bewaren: hoe en hoe lang?

Quinoa bewaren omdat het oog groter was dan de maag of omdat je zoals ik van grote porties maken (en eten) houdt is geen enkel punt.

Quinoa invriezen is bijvoorbeeld prima: de smaak blijft rustig een maand lang goed en het duurt stukken langer voor het daadwerkelijk bederft in de vriezer. Het bewaren in de koelkast een paar dagen is ook oké.

Hou er wel rekening mee dat een quinoa gerecht net zolang goed blijft als het meest bederfelijke ingrediënt van dat gerecht.

En dat is ‘em: quinoa koken in 3 simpele, snelle stappen. Eitje, toch?

2 Reacties

    • Hi Danny, ben ermee bezig! Hoop binnenkort meer tips voor het quinoa koken te hebben (zonder m’n keuken in vlammen op te zien gaan)

Reageer nu

Vul hier je reactie in!
Vul hier je naam in